Üzleti intelligencia

,,Az üzleti intelligencia a rend és a tisztánlátás megteremtésén keresztül a megértés és a tudás megszerzésének az eszköze egy vállalaton belül.''
Ezt a definíciót Sipos Ferenc, az IQSYS Informatikai Rt. igazgatója adta a Napi Gazdaság egyik interjújában. Ahhoz, hogy megérthessük ezt az igencsak jól hangzó mondatot, először tisztán kell látni, hogy mi is történik egy vállalaton belül, mik is azok az üzleti folyamatok.

Már Magyarországon is bő 10-15 éve meghatározó szerepe van az informatikának a vállalatok - elsősorban a pénzintézetek - életében. Ma egy cég sem tud versenyképesen működni informatika nélkül, már 1-2 hetes rendszerleállás is komoly (fatális) veszteségeket okoz. Ennek köszönhetően egyre több gyártó készít "üzleti" (business) szoftvereket, amiknek a célja a vállalat folyamatainak irányítása, menedzselése. Vagy nem.

Ugyanis - ahogy Alexander Ryan egy publikációjában rámutat - az informatikában és az üzleti világban az "üzleti folyamat" (business process) mást jelent. Talán a legáltalánosabb tévedés az, amikor a "munkafolyamattal" (workflow) keverik össze, ami egy manuális folyamat automatizálása egy vagy több szoftver segítségével. Például egy pénzügyi rendszerben egy ügylet rögzítésekor, vagy könyveléskor számtalan folyamat indulhat meg a háttérben, amiket az adott program menedzsel.

Ezzel szemben az üzleti folyamat egy adott üzleti cél elérésének érdekében tett összefüggő cselekvések rendezett sorozata. Az üzleti folyamatoknak három típusát különböztethetjük meg:
  • irányító folyamatok (management processes): azok a folyamatok, amik a cég működését irányítják. Például: stratégiai tervezés, operatív irányítás, pénzügyi menedzsment
  • alapfolyamatok (operational processes): ezek azok a folyamatok, amik az elsődleges értéket (primary value) állítják elő egy cégen belül. Ilyenek például: beszerzés, termelés, marketing, sales.
  • támogató folyamatok (support processes): tipikusan az alapfolyamatokat támogatják. Például: IT-support, könyvelés, munkaerő toborzás.
Jelentős különbség a munkafolyamatokkal szemben az, hogy az üzleti folyamatok tipikusan egy magasabb absztrakciós szintet képviselnek.

Itt jön a képbe az üzleti intelligencia (business intelligence) fogalma: Korcsmáros István szerint amikor egy vállalat az üzletmenetük automatizálásán (workflow) túl döntéshozatali eljárásaik (management processes) elősegítése céljából is igénybeveszi az informatikát, akkor már üzleti intelligenciáról beszélhetünk. Ez valójában csak egy része azon területeknek, amikről az üzleti intelligencia szól.

Az ugyanis egy ún. ernyő-fogalom, ami csomó technológiát és megoldást foglal magába. A Controlling Portál az alábbi definíciót adja: ,,olyan alkalmazások és technológiák, amik a szükséges adatokhoz való hozzáférés biztosításával, ezen adatok megfelelő tárolásával, valamint sokoldalú elemzési lehetőségekkel támogatják a vállalati döntéshozatalt. Az Üzleti intelligencia megoldások magukban foglalják tehát az adattárolási, a valós idejű lekérdezési, analitikai, előrejelzési és adatbányászati eljárások modern formáit.''

Az elkövetkezendő félévben ezeket a megoldásokat fogom részletesebben megvizsgálni, elsősorban az Oracle által készített (vagy felvásárolt) termékekre koncentrálva.

Kapcsolódó linkek:

0 megjegyzés: